Terapia behawioralna
Podstawowym celem interwencji behawioralnej jest kształtowanie u dziecka jak największej liczby umiejętności, które pozwolą mu uzyskać niezależność w domu, przedszkolu i szkole. Drogą do tego celu jest systematyczne wzmacnianie zachowań pożądanych, adaptacyjnych oraz redukowanie zachowań niepożądanych, spowalniających uczenie się.
W ramach prowadzonej terapii behawioralnej prowadzimy:
Trening czystości
Udzielamy instruktażu dotyczącego przeprowadzenia treningu toaletowego w środowisku domowym.
Trening jedzenia
Stosowany jest u dzieci z dietą wybiórczą. Polega na stopniowym rozszerzaniu jadłospisu dziecka.
Alternatywne metody porozumiewania się
PCES, MAKATON – metody skierowane do dzieci, które z powodu zaburzeń rozwoju nie komunikują się werbalnie (za pomocą słowa). Celem jest kształtowanie u dzieci pozawerbalnego komunikowania się ze środowiskiem (gest, obrazek).
Eliminowanie zachowań zakłócających
Po wstępnej obserwacji opracowywana jest procedura eliminowania zachowania trudnego, a następnie systematycznie realizowana, dzięki czemu w krótkim czasie zmniejsza się jego częstotliwość i nasilenie, a jakość życia polepsza się.
Terapia psychologiczna
Terapia psychologiczna prowadzona w Centrum Futurum oparta jest na technikach psychoterapii poznawczo-behawioralnej, czerpie także z założeń podejścia Ericksonowskiego. Formy i metody pracy zawsze uwzględniają potrzeby i możliwości klientów w celu wspomagania rozwoju i przezwyciężenia napotkanych trudności.
Terapia psychologiczna skierowana jest przede wszystkim do dzieci:
- Z deficytami uwagi
- Z nadpobudliwością psychoruchową ADHD
- Z trudnościami w relacjach z rówieśnikami
- Z trudnościami w relacjach z rodzicami
- Z trudnościami emocjonalnymi
- Z zaburzeniami zachowania
- Z trudnościami w radzeniu sobie ze stresem
- U których występują fobie, lęki, zaburzenia snu, moczenie nocne, zachowania agresywne, trudności w adaptacji w grupie przedszkolnej/szkolnej
- które mają trudności w adaptacji do trudnej sytuacji rodzinnej (np. rozwód rodziców)
Oferujemy wsparcie psychologiczne dla osób dorosłych:
- Wsparcie psychologiczne dla kobiet w ciąży i w połogu
- Osoby z trudnościami w radzeniu sobie ze stresem
- Wsparcie dla rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju
- Osoby w sytuacjach kryzysowych
- Spotkania psychoedukacyjne i wsparcie w przypadku trudności w relacjach rodzic-dziecko
KONSULTACJE WYCHOWAWCZE
Konsultacje psychologiczne to spotkania z psychologiem dziecięcym, który udzieli profesjonalnego wsparcia w napotkanych trudnościach wychowawczych. Mogą mieć charakter spotkań psychoedukacyjnych dla rodziców, których celem jest rozwój kompetencji rodzicielskich w zakresie komunikacji z dzieckiem i wspierania jego harmonijnego rozwoju. Z rozmowy z psychologiem dziecięcym warto skorzystać w przypadku:
- wątpliwości dotyczących właściwego postępowania względem dziecka
- kiedy zachowanie dziecka jest niepokojące
- pojawienia się u dziecka bólu brzucha/głowy, który nie ma podłoża medycznego
- kiedy Państwa rodzina ma się powiększyć i chcielibyście przygotować swoje dziecko na pojawienie się rodzeństwa
- występowania u dziecka zachowań agresywnych
- kiedy potrzebne jest wsparcie w radzeniu sobie z występującym u dziecka moczeniem nocnym, lękami
- kiedy Państwa dziecko jest nieśmiałe, ma trudności w adaptacji do przedszkola/szkoły, posiada trudności w nawiązywaniu relacji z rówieśnikami
##Terapaia pedagogiczna
Celem terapii pedagogicznej jest stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka i usprawnianie funkcji ważnych w procesie uczenia się czytania i pisania.
Zadaniem terapii jest również łagodzenie zaburzeń emocjonalnych, będących efektem niepowodzeń szkolnych oraz utraconej wskutek tych niepowodzeń motywacji do nauki, a także obniżonej samooceny.
##Dialog motywujący
Dialog motywujący to oparta na współpracy i skoncentrowania na sobie forma prowadzenia rozmowy, służąca wydobyciu i wzmocnieniu motywacji do zmiany zachowania.
##Terapeuta "cień"
Terapeuta towarzyszy dziecku podczas zajęć szkolnych, przedszkolnych. Uczy umiejętności niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania w szkole, pracuje nad zachowaniami trudnymi, tworzy środowisko najbardziej sprzyjające uczeniu sytuacyjnemu, moderuje kontakty z rówieśnikami i nauczycielami, udziela pomocy merytorycznej innym pracownikom szkoły.